gratis är gott..

Äntligen en hederligt svensk sommardag, sådär som det skall vara om man frågar mig. Idag har jag varit med de tre pojkarna och deras mormor i Rismyrliden och tittat på de gamla husen och de söta djuren. och ALLT var GRATIS!!! (det du midsommar i bureå, något att fundera över till nästa sommar?!)

Först fikade vi våran medhavda lunch och sedan tittade vi på grisarna.. världens största sugga med omkring sex stycken kultingar.. en av kultingarna var så otroligt lik Junie så jag längtade nästan hem en stund.. Suggan mådde inte riktigt hundra stackarn, hon hade nog mjölkstockning stackarn, jag vet ju hur hemskt det är. Men veterinären skulle komma och titta på henne senare idag så jag hoppas att de kunde göra något åt det så hon får bli frisk.

Sedan tittade vi i alla gamla hus och på gamla bilder från gården (hittade en bild av grannen, han har vist jobbat där tidigare). Det är så spännande att gå runt där och titta på alla grejer, man blir nästan nostalgisk fast huset är ett nybyggar hus, vilket betyder att det är allt anat än nytt, men nostalgin kan ju dels bero på att vi var mycket i Rismyrliden med fritids då jag var liten, ibland sov vi tom över där, och dels kan det ju bero på att jag är uppvuxen i ett gammalt hus där det finns många olika typer av arbetsredskap och liknande bevarat. Tom barnen gick med andakt ibland (och stressade på och pillade saker ibland) med de är intresserade då man berättar för dem vad sakerna var till för iaf. Två st katter och två kaniner bodde det på gården också, kaninerna fick blad av pojkarna och jag tror att både pojkarna och kaninerna tyckte att det var trevligt.

Efter en trevlig förmiddag i rismyrliden så åkte vi vidare till finnforsträsket och badade. Det var kallt, mulet och blåsigt, en alldeles utmärkt dag för ett dopp... vi var i princip själva på stranden, pojkarna hade den lilla snutten sandstrand (annars är det mest gräs) alldeles själva och även bryggan fick de fritt förfogande över. Efter bullfika, festis och svalkande bad så åkte vi hem till stan igen. Barnen är jätte glada, vi var inte ovänner på hela dagen och de barnen mins mest och tyckte var roligast var:

Ilon: Att mata kaninen med blad, kaninen drog bladet ur hans hand.
Douglas: titta på de små grisarna.
Alvin: Bullarna på badstranden.

Detta skall bli nya sommarnöjet, söka efter gratis alternativ där man både lär sig något och har roligt.. synd att finnforsrövarnas grotta är så förfallen så att man knappt ser vad det är nu, den hade barnen garanterat velat se.

(jag hade tyvärr ingen kamera med mig, men mormor tog ett superroligt kort på Alvin där han står på badstranden med armen framsträckt och handduken blåsandes bakom sig som en mantel)

<-- ilon har roat sig med att byggaom gungställningen :-P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0