språk svårigheter..

Jag har ju som jag nämnt tidigare problem med vissa ord, inte så att jag inte KAN säga dem, rent tekniskt så är det inga problem alls, det är någon psykisk spärr som förhindrar.

Vissa ord är.. jag vet inte hur jags kall säga.. smutsiga kanske?! eller inte smutsiga, inte tabu, egentligen är det nog inget fel på dem alls, det är ju helt vanliga ord. Vissa ord kan jag inte ens skriva. Jag kan nämna några av orden som jag kan skriva men inte säga (det händer att jag måste säga dem, men det bäremot) och vissa ord kan jag säga i vissa sammanhang men inte i alla. tex:

Barnen har navel, det kan jag säga, men navel som ord är jätte äckligt.
Jag kan säga tissar, men jag har svårt att säga tissar till barnen, (Alvin sa länge nissar och jag lyckades inte rätta honom förän det gått flera månader) men ordet bröstvårta, det mår jag dåligt tom om någon annan säger det.
Snopp kan jag säga om det gäller barnen, typ, glöm inte att tvätta snoppen, då de duschar, men alla andra könsbenämningar är äckliga, både att säga och att höra.

Sedan finns det andra tunga ord som inte har med ovan nämnda ämne att göra, tex:

tack, förlåt, vad fin du är osv
och andra ord som beskriver känslor typ: Jag blir ledsen då du gör så..

Men värst av allt är den mening som alla säger, helt naturligt, jätte jobbigt.

JAG ÄLSKAR DIG!!!!

Jag får höra det ofta, i princip varje dag tror jag, jag är en lycklig människa som har en sådan omtänksam man... MEN... jag kan inte säga det!

Jag kan skriva det, jag skriver det ofta i sms till min man då han tex är på jobbet. Vi har varit ilag i snart sex år och jag har aldrig sagt att jag älskar honom, aldrig med ord. Nästan lite imponerande ;-P

Men nu till det stora problemet.. ILON.. Ilon har börjat säga "jag älskar dig mamma" innan han skall sova på kvällen, och jag måste ju svara, och det är så svårt. Det låter så konstigt då jag säger det och det känns inte naturligt, men jag måste ju.

Jag kallar mina barn för älskling, alltid, "Älskling, kan du ge mig den där", "men lilla älsklingsvännen, hur gick det där, slog du dig",  "men snälla älskling, du vet att man inte gör sådär" osv, om jag ropar "Älskling, kan du komma hit tvärt..!" och tänker speciellt på ett av barnen så kommer ändå alla, för alla heter älskling hemma hos oss ;-)
Jag sa det till alvin en dag då vi skulle iväg och alla satt i bilen, "ta och spännfast dig då älskling så vi kan åka" och två arga röster svarade "vi är ju redan fastspännda!" och den tredje spännde fast sig. "Jag skulle ha döpt er till älskling allihop, jag tror ni har glömt vad ni egentligen heter" sa jag till Alvin och det tyckte han var jätte roligt.

Men faktum kvarstår, jag älskar dig är det tyngsta ordet i boken, jag har sluppit använda det alls, men nu är det bara att bitaihop och låta naturlig.. "Och jag älskar dig vännen!"


Kommentarer
Postat av: Sannabell

Hejar på dig

2010-07-23 @ 17:00:49
URL: http://sannabell.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0